Direct contact?

Motor inlopen na motor revisie voor een optimale levensduur

Bij Ausma Motorenrevisie doen we veel meer dan alleen uw motor vervangen. Een belangrijk onderdeel van een goedwerkende motor is de reiniging van de motoronderdelen. Voor de transport, logistiek, de agrarische sector, grond-, weg-, en waterbouw, scheepvaart, scheepsbouw en productie-industrie kunnen wij uw motoronderdelen grondig en aandachtig reinigen. Belangrijk is daarbij om te weten waarom wij deze dienst leveren. In deze blog zullen we aandacht besteden aan de voordelen van schone inwendige motoronderdelen.

Inhoudsopgave

Gereviseerde motorondelen moeten worden ingelopen

Inlopen motor

De ervaring leert dat een gereviseerde motor pas optimaal werkt als deze is ingelopen. Omdat de onderdelen vaak net geslepen zijn is de oppervlakteruwheid aanzienlijk hoger dan bij nieuwe onderdelen die vers uit de fabriek komen. Deze ruwheid zorgt ervoor dat deze motoronderdelen minder warmte afgeven en dus suboptimaal werken. Tijdens de eerste 1000 tot 2000 kilometer is het daarom raadzaam om de gereviseerde motor op een laag pitje te laten draaien. Dit kan door de motor op lage toeren te laten draaien of door de omstandigheden waaronder de motor moet draaien voorlopig minder belastend te maken.

Cilinder honen

Bij Ausma kunnen wij uw cilinders laten honen om een gewenste oppervlakteruwheid te krijgen. Na de motorrevisie moeten sommige onderdelen gehoond worden. Met behulp van een poleismachine, een reinigingsborstel en hoonolie maken we evenredige krasjes in de cilinderwanden om zo de warmteafvoer te verbeteren en de cilinder weer als nieuw te laten werken. Ondanks de geslepen cilinderwanden zal uw motor alsnog moeten wennen aan de nieuwe ingesleten oppervlakteruwheid. Door het inlopen van de motor krijgen de onderdelen als het ware de kans om op elkaar in te werken.

Belasting reduceren

Er zijn een aantal acties die u kunt ondernemen om de belasting van de motor te beperken. In de winter is het raadzaam om hoge toerentallen te vermijden omdat de motor dan bovengemiddeld koud kan zijn. Ook in de zomer moet u niet zomaar met een koude gereviseerde motor starten. Het wordt daarnaast afgeraden om de motor langdurig te belasten. Een gereviseerde motor die nog niet is ingelopen moet wegblijven van lage toerentallen met een zware belasting. Als u bijvoorbeeld een industriemotor gebruikt zal u bij het inlopen tijdelijk een fractie van de gemiddelde productie kunnen bereiken. Zo krijgt de motor alle tijd om te worden ingeslepen en zal deze een langere levensduur krijgen. Ook dienen motorolie en koelvloeistof altijd op peil te blijven.

Uitstoot gereviseerde motor

Een motor inlopen is de beste manier om uw gereviseerde motor een lange levensduur te gunnen. Als de onderdelen niet meer goed werken kan een motor een hoop extra schadelijke stoffen uitstoten. Naast het feit dat een motor revisie altijd de meest milieuvriendelijke optie is omdat u de bestaande motor intact laat, kan een revisie in veel gevallen de uitstoot omlaag brengen. Het inlopen van de motor is daarom een vereiste bij een schone en gesmeerde verbranding. Een motor die niet is ingelopen kan juist meer uitstoten door achterblijvende metaaldeeltjes die de wrijving nadelig kunnen beïnvloeden.

Na het inlopen

Zodra de motor is gereviseerd en de motor is ingelopen kunt u weer werken met hoge toerentallen en zwaardere belasting. Daarbij is het wel belangrijk dat u de motor regelmatig onderhoudt. Als u zelf kennis hebt van motoren dan kunt u het oliepeil, vloeistoffen en filters regelmatig controleren. Gaat het echter om een complexe motor met specialistische kennis, dan kunt u Ausma Motorrenrevisie altijd raadplegen voor advies. Omdat onze monteurs werken in een goed uitgeruste werkplaats en wij uw motor grondig uit elkaar hebben geschroefd weten wij als geen ander welke onderdelen de meeste aandacht verdienen. Voor meer informatie en advies kunt u onze site raadplegen.

Veelgestelde vragen

Zeker, een goed ingelopen motor kan leiden tot een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen, wat het milieu ten goede komt.

Een motor die niet is ingelopen kan minder efficiënt zijn, een kortere levensduur hebben en meer schadelijke stoffen uitstoten.

Ja, cilinder honen is vaak een essentiële stap na een motorrevisie. Het zorgt voor een gewenste oppervlakteruwheid die helpt bij het verbeteren van de warmteafvoer en slijtagepatronen tussen de cilinderwanden en de zuigerveren. Het draagt bij aan de levensduur en efficiëntie van de gereviseerde motor.

Ja, er zijn enkele verschillen tussen het inlopen van dieselmotoren en benzinemotoren. Dieselmotoren werken over het algemeen bij lagere toerentallen en hogere compressieverhoudingen. Dit betekent dat de belasting op de componenten anders is. Echter, de basisprincipes blijven hetzelfde: vermijd hoge toerentallen en zware belastingen tijdens de inloopfase.

Een goed ingelopen motor draait efficiënter en soepeler. Indicatoren zijn een consistent toerental, verbeterd brandstofverbruik en minder geluid. Een olie-inspectie zonder metaaldeeltjes is ook een goed teken.

Hé! Fijn dat je er bent.

Om uw beleving op onze site te verhogen, maken wij gebruik van cookies.
We vragen u eenmalig hiervoor toestemming te geven.

Meer informatie over ons cookiebeleid