Nieuw: Reiniging van roetfilters

Inhoudsopgave

Bij de verbranding van diesel komen kleine roetdeeltjes vrij. Om te voorkomen dat deze in het milieu terecht komen is een roetfilter aanwezig. Op den duur raakt het roetfilter verzadigd, dit zal aan het licht komen tijdens de, sinds 2023 verplicht gestelde deeltjesmeting. Is het roetfilter te vol of zelfs verstopt, dan is het zaak om deze te laten reinigen. Dit is niet alleen om milieuverontreiniging te voorkomen, ook beschadiging aan de motor is mogelijk bij een verstopt roetfilter. Bij Ausma Motorenrevisie kunt u daarom ook terecht voor het reinigen van roetfilters.

Roetfilters

Deeltjesmeting verplicht gesteld in 2023

Om te voldoen aan de Europese emissie-eisen is de aanwezigheid van een roetfilter in een dieselmotor verplicht. Sinds 2023 is daar een verplichte controle bijgekomen, namelijk die van de staat en kwaliteit van het roetfilter. Dit wordt gecontroleerd door middel van een deeltjesmeting tijdens de APK.

Tijdens de deeltjesmeting wordt met behulp van een deeltjesteller, de kwaliteit van de uitlaatgassen gemeten. Als er tijdens de deeltjesmeting meer dan 2.500.000 p/cm³ gemeten wordt, wijst dit op een lek in het roetfilter. Afhankelijk van de grootte van dit lek wordt er een passende oplossing gezocht. Terwijl soms het simpelweg toevoegen van een additief voldoende kan zijn, kan in ernstigere gevallen vervanging van het roetfilter noodzakelijk zijn. Voorkomen is echter beter dan genezen. Het regelmatig onderhouden en reinigen van de dieselmotor en het roetfilter is een effectieve manier om onverwachte en kostbare reparaties te vermijden.

Verstopt roetfilter

Het roetfilter bevindt zich in het uitlaatsysteem van een dieselauto. Tijdens de verbranding van diesel komen er kleine roetdeeltjes vrij die door dit roetfilter opgevangen worden. Het filter bestaat uit verschillende ‘kamertjes’ die na verloop van tijd vol raken. Een drukverschilsensor zal dit meten en een regeneratieproces willen opstarten. De temperatuur van de uitlaatgassen zal tijdens dit proces tijdelijk fors verhoogd worden, zodat het roet verbrand en er as ontstaat dat wel uit het roetfilter kan ontsnappen.

Dit regeneratieproces vindt alleen plaats als de motor warm genoeg wordt, dus bij bijvoorbeeld een lange rit op de snelweg. Gebruikt u uw dieselauto voornamelijk voor korte ritjes of rijdt u er veel mee door de stad, dan wordt de motor vaak niet warm genoeg en zal er geen regeneratieproces gestart worden. Het roetfilter vult zich langzaam en zal op den duur verstopt raken. Een bezoek aan een garage is dan onvermijdelijk.

Het roetfilter reinigen

Als het roetfilter verstopt is zal er een lampje gaan branden op het dashboard. Het is zaak om zo snel mogelijk naar een garage te gaan om het roetfilter te laten reinigen, of in het ergste geval te laten vervangen. Reiniging van het roetfilter kan op verschillende manieren door bijvoorbeeld het toevoegen van een additief aan de diesel. Dit wordt ook wel een DPF-reiniging genoemd. In sommige gevallen is een complexere behandeling nodig. Middels een speciale behandeling in de oven en door uitblazen van de roetdeeltjes wordt het verstopte roetfilter gereinigd. Roetdeeltjes en as worden zo verwijderd onder hoge druk.

Roetfilter reiniging

Reiniging bij Ausma

Bij Ausma Motorenrevisie kunnen wij niet alleen roetfilters vervangen maar nu ook reinigen. Niet in alle gevallen is het namelijk noodzakelijk om het roetfilter te vervangen. Onze deskundige monteurs zullen het roetfilter inspecteren om te beslissen of het roetfilter vervangen of gereinigd moet worden. Bij Ausma Motorenrevisie kunnen wij onder andere een DPF-reiniging uitvoeren. Dit is een veilig en bovenal kostenefficiënt alternatief op een vervanging.  

De reiniging van het roetfilter regelen wij binnen twee werkdagen.

Motorrevisie

Wilt u een motor laten reviseren? Met meer dan 80 jaar ervaring in de motorrevisie en een werkplaats met de meest moderne apparatuur en gereedschappen, maken wij uw motor weer als nieuw!

Onderhoud

Bij Ausma kunt u terecht voor motorservice en regulier onderhoud aan al uw verbrandingsmotoren, aggregaten en waterpompen. Naast service in onze werkplaats zijn wij er ook voor storingen.

Motorblokken

Bij Ausma kunt u terecht voor de verkoop van nieuwe motoren, ruilmotoren, motoronderdelen, aggregaten en warmtepompen. Wij leveren nieuwe en gereviseerde motoren en onderdelen.

Veelgestelde vragen

Als uw roetfilter verstopt of verzadigd is, kunnen er verschillende indicaties zijn. Ten eerste zal er vaak een waarschuwingslampje op het dashboard gaan branden. Daarnaast kunt u vermogensverlies en een verhoogd brandstofverbruik ervaren. Uw auto kan ook in een noodloop gaan, waarbij de snelheid beperkt wordt. Bovendien kan een ongewone rook uit de uitlaat wijzen op een verstopt filter.

Wij raden het doorrijden met een verstopt roetfilter af. Het kan leiden tot vermogensverlies en een verhoogd brandstofverbruik. Ook kan de motor beschadigd raken door een opgebouwde tegendruk. Bovendien riskeert u hogere reparatiekosten in de toekomst en kan het de uitstoot van schadelijke stoffen verhogen. Wanneer het waarschuwingslampje brandt, is het raadzaam om zo snel mogelijk naar een garage te gaan.

Het is mogelijk om een beginnende verstopping van het roetfilter schoon te rijden door een zogenaamde ‘regeneratierit’. Dit houdt in dat u gedurende een langere periode (minstens 20 minuten) op de snelweg rijdt met een hoger toerental. Hierdoor worden de uitlaatgassen heter en kan het opgehoopte roet in het filter verbranden. Echter, als het roetfilter ernstig verstopt is, is een professionele reiniging of vervanging noodzakelijk.

DPF-reiniging, of Diesel Particulate Filter reiniging, is een methode waarbij additieven worden toegevoegd aan diesel om roetfilters te reinigen.Deze methode zorgt ervoor dat het roetfilter efficiënt blijft werken en voorkomt mogelijke motorproblemen door verstoppingen. Het is een alternatief voor vervanging van het roetfilter.