Motor inlopen na motor revisie voor een optimale levensduur
Het is verstandig om je motor in te lopen voordat
Motoren krijgen in de loop van de jaren te maken met slijtage. Om ervoor te zorgen dat de motor zo lang mogelijk meegaat, is het raadzaam om de motor of onderdelen hieruit te laten reviseren. Dit geldt ook voor de cilinderkop. De cilinderkop is het meest geavanceerde onderdeel in de motor en ook het onderdeel dat het meest wordt gereviseerd.
De cilinderkop is een onderdeel van de verbrandingsmotor. Het zit boven op het motorblok en zorgt ervoor dat de cilinders worden afgesloten. Dit cilinderkop is een van de kwetsbare onderdelen in de motor. Niet alleen schade aan de cilinderkop, maar ook slijtage kan een goede reden zijn voor revisie. Schade aan de cilinderkop kan onder andere ontstaan door oververhitting van de motor, een hoog olieverbruik, het breken van de distributieriem of -ketting of rijden op LPG.
Stap 1
De cilinderkop wordt gedemonteerd en gereinigd.
Stap 2
De koolaanslag wordt verwijderd en alles wordt ontvet.
Stap 3
De cilinderkop wordt afgeperst om te kijken of er haarscheurtjes zijn. Dit wordt gedaan onder een werktemperatuur van 90°C.
Stap 4
Alle componenten worden nauwkeurig opgemeten en indien nodig vervangen.
Stap 5
De klepzetels worden gefreesd voor de juiste afdichting. Eventueel kan de cilinderkop ook LPG- en loodvrij geschikt worden gemaakt.
Stap 6
Een belangrijk onderdeel is het vlakken van de cilinderkop. Dit wordt vaak onderschat, maar moet nauwkeurig gebeuren aangezien er tegenwoordig met meerlaagse stalen pakkingen wordt gewerkt.
Stap 7
De cilinderkop wordt gemonteerd, geïnspecteerd en afgeleverd.
Bij een aluminium cilinderkop gaat het vlakken op een andere manier, namelijk met een beitel in plaats van een steen. Na het vlakken is het oppervlak relatief ruw. De ruwheid hangt af van de snelheid waarmee de cilinderkop onder de beitel of steen beweegt. Een bepaalde ruwheid is wel nodig om een goede afdichting te verzekeren.
Door onderdelen in de motor te reviseren die aan slijtage onderhevig zijn, is de motor weer zo goed als nieuw. Reviseren bespaart veel kosten en het motorblok kan weer vele kilometers mee.
Het is verstandig om je motor in te lopen voordat
Bij Ausma Motorenrevisie doen we veel meer dan alleen uw