8 tekenen dat uw motor revisie nodig heeft
In deze blog bespreken we 8 veelvoorkomende signalen die aangeven
Motoren krijgen in de loop van de jaren te maken met slijtage. Om ervoor te zorgen dat de motor zo lang mogelijk meegaat, is het raadzaam om de motor of onderdelen hieruit te laten reviseren. Dit geldt ook voor de cilinderkop. De cilinderkop is het meest geavanceerde onderdeel in de motor en ook het onderdeel dat het meest wordt gereviseerd. Maar hoe gaat een cilinderkop revisie in zijn werk? We vertellen u er graag meer over in deze blog.
De cilinderkop is een onderdeel van de verbrandingsmotor. Het zit boven op het motorblok en zorgt ervoor dat de cilinders worden afgesloten. De cilinderkop is een van de kwetsbare onderdelen in de motor. Niet alleen schade aan de cilinderkop, maar ook slijtage kan een goede reden zijn voor revisie. Schade aan de cilinderkop kan onder andere ontstaan door oververhitting van de motor, een hoog olieverbruik, het breken van de distributieriem of -ketting of rijden op LPG. Is er schade aan de cilinderkop, dan is het zaak om deze te reviseren.
Zoals gezegd is een cilinderkop revisie één van de meest uitgevoerde motorenrevisies. Ausma Motorenrevisie is dan ook specialist op dit gebied en we leggen u graag uit hoe een cilinderkop revisie in zijn werk gaat.
Stap 1
De cilinderkop wordt gedemonteerd en gereinigd. De koolaanslag wordt verwijderd en alles wordt ontvet. Vervolgens wordt de cilinderkop afgeperst om te kijken of er haarscheurtjes zijn. Dit wordt gedaan onder een werktemperatuur van 90°C.
Stap 2
Alle componenten worden nauwkeurig opgemeten en indien nodig vervangen.
Stap 3
De klepzetels worden gefreesd voor de juiste afdichting. Eventueel kan de cilinderkop ook LPG- en loodvrij geschikt worden gemaakt.
Stap 4
Een belangrijk onderdeel is het vlakken van de cilinderkop. Dit wordt vaak onderschat, maar moet nauwkeurig gebeuren aangezien er tegenwoordig met meerlaagse stalen pakkingen wordt gewerkt. Wat rest is het monteren van de cilinderkop en deze aan een laatste inspectie onderwerpen voordat we hem weer afleveren.
Het komt vaak voor dat de cilinderkop kromtrekt of vervormt. Dat komt onder andere door de hoge druk wat zorgt voor materiaalspanning. Door het kromtrekken van de cilinderkop ontstaan er lekkages die een negatieve werking hebben op het rendement. Door de cilinderkop te vlakken wordt dit probleem opgelost.
Vlakken zorgt ervoor dat de cilinderkop een perfecte afdichting kan vormen met de motorblok en de koppakking, wat cruciaal is voor de efficiëntie en betrouwbaarheid van de motor. Een goed gevlakte cilinderkop helpt lekkages te voorkomen en garandeert de optimale werking van de motor, waardoor de kans op toekomstige problemen vermindert.
Hoe gaat het vlakken van een cilinderkop in zijn werk? We leggen het u graag uit:
Stap 1
De cilinderkop wordt vetvrij gemaakt en alle pakkingsresten worden verwijderd. Bij dieselmotoren wordt ook het gat waar de injector in zit extra gereinigd.
Stap 2
De cilinderkop wordt ingespannen op een vlakbank. Met het inspannen van de cilinderkop kan een maximale nauwkeurigheid van 0,02 millimeter worden bereikt. Het doel is om zo weinig mogelijk materiaal weg te nemen. Er zal nooit meer worden weggeslepen dan wat noodzakelijk is, want dat zou gevolgen kunnen hebben voor de compressieverhouding.
Stap 3
De cilinderkop wordt gevlakt met behulp van een diamanten beitelplaatje en vervolgens gekoeld door een oplossing van water en een product om roestvorming te voorkomen.
Bij een aluminium cilinderkop gaat het vlakken op dezelfde manier. Na het vlakken is het oppervlak relatief ruw. De ruwheid hangt af van de snelheid waarmee de cilinderkop onder de beitel beweegt. Een bepaalde ruwheid is wel nodig om een goede afdichting te verzekeren.
Door onderdelen in de motor te reviseren die aan slijtage onderhevig zijn, is de motor weer zo goed als nieuw. Reviseren bespaart veel kosten en het motorblok kan weer vele kilometers mee.
Een cilinderkop kan beschadigd raken door diverse oorzaken: oververhitting van de motor, wat kan leiden tot kromtrekken of barsten. Slechte oliekwaliteit of -circulatie, waardoor onvoldoende smering ontstaat. Een defecte koppakking; wat kan zorgen voor koelvloeistoflekkage of door normale slijtage na langdurig gebruik.
Een kapotte cilinderkop is te herkennen aan verschillende symptomen: oververhitting van de motor, witte rook uit de uitlaat (wijst op koelvloeistofverbranding), verminderde motorprestaties, verlies van koelvloeistof zonder zichtbare lekkage en olie die melkachtig of troebel lijkt (wat wijst op koelvloeistof in de olie). Ook kunnen er ongewone geluiden vanuit de motor komen. Als u één of meerdere van deze tekenen waarneemt, is het raadzaam om uw voertuig te laten controleren.
In deze blog bespreken we 8 veelvoorkomende signalen die aangeven
Dieselmotor revisie is onvermijdelijk in de agrarische sector, de scheepvaart,