Een defecte brandstofpomp herkennen

Inhoudsopgave

Bedrijfsauto van Ausma Moterenrevisie
Alle motoren die draaien op brandstof zijn voorzien van een brandstofsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat de brandstof van de tank naar de motor kan. Een van de belangrijkste onderdelen van dit systeem is de brandstofpomp. Dit onderdeel pompt de brandstof vanuit de tank door het brandstofsysteem de tank in. De pomp zorgt voor drukverschil in de leidingen, waardoor de brandstof door het systeem stroomt.

Zodra u de motor start, begint de brandstofpomp te werken en komt deze onder druk te staan. Als de brandstofpomp defect is, bouwt deze onvoldoende druk in de brandstofleiding op. Hierdoor komt er te weinig brandstof in de motor.

Kapotte brandstofpomp herkennen

De brandstofpomp is een onmisbaar onderdeel voor de werking van de motor. Dat er een defect aan dit onderdeel is, merkt u niet altijd direct op. Het is daarom erg belangrijk om de volgende signalen in de gaten te houden:

Een jankend geluid

Een van de eerste dingen die u merkt bij een defecte brandstofpomp is een jankend geluid. Bij een normale werking hoort u de pomp alleen maar zachtjes brommen. Als de pomp defect of versleten is, dan kan deze een hoog jankend en huilend geluid produceren.

Het moeilijk of niet kunnen starten

Een versleten brandstofpomp hoeft niet direct compleet weg te vallen. De kans is groot dat de pomp langzaam zijn kracht verliest. Door een gebrek aan voldoende druk, kan dit ervoor zorgen dat de motor moeilijker of zelfs helemaal niet start.

Prestatieproblemen

Er zijn veel verschillende prestatieproblemen die door een slecht werkende brandstofpomp optreden. De lagere druk verstoort de lucht-brandstofverhouding, waardoor een verlies aan vermogen onvermijdbaar is. Daarnaast stijgt het brandstofverbruik en valt op de langere termijn de motor helemaal uit.

Wanneer moet u een brandstofpomp vervangen

Een brandstofpomp is geen onderdeel dat u na een vast aantal kilometers moet vervangen. Het onderdeel kan door slijtage of het gebruik van de verkeerde brandstof wel kapotgaan. In zo’n geval moet de complete brandstofpomp uiteindelijk toch aan vervanging geloven. Zoals eerder vermeld zijn er een aantal kritieke signalen die u in de gaten moet houden.

Een nadeel is dat de signalen voor een defecte pomp overeenkomen met signalen voor andere mankementen. Het is daarom belangrijk dat u bij het optreden van deze signalen de motor zo snel mogelijk grondig laat inspecteren.

Een brandstofpomp reviseren

De keuze om een defecte brandstofpomp te laten reviseren of vervangen maakt u op basis van de ernst van de schade. Deze keuze kunt u met een gerust hart aan Ausma Motorenrevisie overlaten. Onze medewerkers zijn gespecialiseerd in het reviseren van motoronderdelen, waaronder brandstofpompen.

Een motor met een defecte pomp werkt niet meer optimaal of zelfs helemaal niet meer. Dat betekent niet dat de motor meteen waardeloos is. We kunnen de pomp vervangen of reviseren. De revisie van een brandstofpomp is een specialistische klus, waardoor we afraden om dit zelf te doen.