8 tekenen dat uw motor revisie nodig heeft
In deze blog bespreken we 8 veelvoorkomende signalen die aangeven
Heeft u een klus voor langdurig en mobiel laswerk op locatie waarbij geen vaste stroomvoorziening beschikbaar is? Dan is een lasaggregaat ofwel lasgenerator onmisbaar. Een lasaggregaat is een door een motor aangedreven generator voor het opwekken van elektriciteit. Een aggregaat gebruikt u vooral op een locatie waar onvoldoende elektrisch vermogen beschikbaar is, zoals op plekken zonder vaste stroomvoorziening.
Er zijn verschillende soorten lasaggregaten. Ze verschillen in formaat, vermogen en brandstoftype. De meest voorkomende zijn de benzine- en dieselaggregaten. Aangezien deze twee types erg op elkaar lijken, leggen we u graag uit wat het verschil is.
Een diesel lasaggregaat gebruikt een dieselmotor voor het opwekken van energie. Een diesel generator heeft vaak een aansluiting voor zowel 230 als 400 Volt, met een vermogen tussen de 3000 en 6000 Watt. Daardoor is een diesel lasgenerator uitermate geschikt voor professionele toepassingen, zoals in de industrie en bouw. Een aggregaat op diesel is bovendien enorm betrouwbaar, maar kan wel relatief luidruchtig zijn.
Een benzine lasaggregaat gebruikt een benzinemotor voor het opwekken van stroom. Deze generatoren hebben vrijwel altijd enkel een aansluiting voor 240 Volt. Daarbij hebben benzine aggregaten vaak een vermogen tussen de 1000 en 6000 Watt. Hierdoor zijn deze machines uitermate geschikt voor lichtere apparaten.
Als uitzondering op de regel zijn er ook benzine generatoren die naast een 230 Volt ook een 400 Volt krachtstroom aansluiting hebben. Deze zijn geschikt voor het aansluiten van zwaardere apparatuur en gebruikt men vaak in de bouw en industrie.
Diesel aggregaten zijn over het algemeen betrouwbaarder in gebruik dan benzine aggregaten. Een diesel generator biedt daarmee meer zekerheid voor uw bedrijf. Een diesel generator maakt echter wel meer geluid en is daardoor minder geschikt voor gebruik in woonwijken. Afhankelijk van de benodigde apparatuur en de locatie waar u werkt, hebben beide opties hun voor- en nadelen.
Welk aggregaat u nodig heeft, hangt af van het gebruik. Het is belangrijk om te weten hoeveel vermogen uw apparaten van het aggregaat vragen. Wanneer de generator namelijk een te laag vermogen levert, werken de aangesloten apparaten niet.
Lasaggregaten zijn leverbaar in het verschillende vermogens. Lichtere aggregaten zijn vooral geschikt voor lichter elektrisch gereedschap. Voor zwaarder gereedschap zoals een lasapparaat, heeft u zwaardere aggregaten met een hoger vermogen nodig. Wilt advies over het juiste aggregaat voor uw situatie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze experts.
Het onderhouden van een lasaggregaat is essentieel om de levensduur van het apparaat te verlengen en ervoor te zorgen dat het betrouwbaar blijft werken, vooral in veeleisende werkomgevingen. Of u nu een benzine- of diesel lasaggregaat gebruikt, regelmatig onderhoud kan dure reparaties voorkomen en de algehele efficiëntie van uw apparatuur verbeteren.
De onderhoudsintervallen voor lasaggregaten variëren afhankelijk van het type en de intensiteit van het gebruik. Voor veelgebruikte aggregaten, zoals die in de bouwsector, kan onderhoud om de 200 tot 300 draaiuren nodig zijn. Voor minder intensief gebruikte aggregaten, zoals die voor incidentele klussen, kunnen langere intervallen tussen het onderhoud worden aangehouden. Raadpleeg altijd de handleiding van de fabrikant voor specifieke onderhoudsintervallen en richtlijnen.
De levensduur van een lasaggregaat hangt af van verschillende factoren, waaronder het gebruik, het onderhoud en de werkomstandigheden. Om de levensduur van uw aggregaat te verlengen, is het belangrijk om het apparaat te gebruiken volgens de aanbevolen specificaties. Vermijd overbelasting door meer apparaten aan te sluiten dan het vermogen van het aggregaat aankan. Houd het apparaat schoon en vrij van stof en vuil, vooral in stoffige of modderige omgevingen. Opslag is ook een belangrijke factor: bewaar het lasaggregaat op een droge en goed geventileerde plaats wanneer het niet in gebruik is.
Zoekt u een compact en betrouwbaar lasaggregaat voor professioneel gebruik? Een mobiel lasaggregaat dat verrijdbaar of zelfs draagbaar is, voor lassers die vaak op locatie werken zonder vaste stroomvoorziening? Bij Ausma Motorenrevisie kunt u terecht voor zowel benzine als diesel aggregaten. In Nederland zijn we de exclusieve importeur van Benza aggregaten. Hierdoor hebben we voor elke elektriciteitsbehoefte een passend aggregaat.
Tevens bieden we bij Ausma Motorenrevisie uitgebreide onderhoudsdiensten aan voor zowel benzine- als diesel lasaggregaten. Onze experts hebben de kennis en ervaring om uw aggregaat grondig te inspecteren en eventuele problemen vroegtijdig op te sporen en te verhelpen. Dit zorgt ervoor dat uw lasaggregaat betrouwbaar blijft werken en een lange levensduur heeft.
Als u alleen apparaten van 100 tot 230 Volt wilt aansluiten, kiest u voor een enkelfasig ofwel monofasig aggregaat. Bij een 300 – 400 Volt aggregaat zal het 100 – 230 Volt vermogen slechts 1/3 zijn van het driefasige alternatorvermogen.
Dit hangt af van het aantal apparaten dat u tegelijk op het aggregaat wilt aansluiten. Maak een notitie van het vereiste vermogen dat elk apparaat nodig heeft. De som van alle apparaten is het voor u benodigde minimumvermogen. Komt u er niet helemaal uit? Neem vrijblijvend contact op met onze experts.
Het belangrijkste verschil zit in het brandstoftype en het vermogen. Benzine lasaggregaten zijn meestal lichter, stiller en geschikt voor lichtere taken, terwijl diesel lasaggregaten krachtiger zijn en beter geschikt voor zwaardere, langdurige toepassingen. Dieselaggregaten hebben vaak een langere levensduur, maar zijn ook luidruchtiger en duurder in aanschaf.
Diesel lasaggregaten hebben een langere levensduur, zijn brandstofefficiënter en kunnen zwaardere lasten aan. Ze zijn betrouwbaarder voor langdurig gebruik, maar wel luidruchtiger en duurder in aanschaf. Diesel is vaak goedkoper per liter, wat gunstig kan zijn bij veelvuldig gebruik.
In deze blog bespreken we 8 veelvoorkomende signalen die aangeven
Dieselmotor revisie is onvermijdelijk in de agrarische sector, de scheepvaart,