Bij Ausma Motorenrevisie staan we voor het hergebruiken van onderdelen. Veel mensen denken dat motoren in zijn volledigheid moeten worden vervangen bij de minste of geringste klachten. Wij weten dat dit niet alleen onverstandig is voor uw portemonnee, maar bijvoorbeeld ook voor het milieu. De productie van motoronderdelen is namelijk arbeids- en grondstofintensief. Voor alleen al de productie van een nieuwe cilinderkop heb je ijzererts, fabrieksmachines, manuren en transport nodig. Dankzij onze ervaring kunnen we in de meeste gevallen u motor reviseren. Hier volgen de 5 veelvoorkomende motoronderdelen die wij bij Ausma beter kunnen reviseren in plaats van vervangen.
Inhoudsopgave
Cilinderkop revisie
De cilinderkop is veruit het meest gereviseerde motoronderdeel. Dankzij een oververhitte motor die voor een lange tijd hoge toeren heeft gemaakt kunnen cilinderkoppen ingrijpend beschadigen. Vaak gebeurt dit door een gebrek aan koelvloeistof. Hoog olieverbruik of een gebroken distributieriem of -ketting kunnen ook de boosdoener zijn. In het uiterste geval kan de cilinderkop kromtrekken waardoor de motor niet meer naar behoren werkt. Bij de revisie van een cilinderkop reinigen wij deze uitvoerig, controleren wij de kop op scheurtjes en frezen of vlakken wij de cilinderkop.
Krukas reviseren
Omdat de krukas veel ronddraait in een motor kan dit onderdeel gemakkelijk slijten. In de meeste gevallen zorgt de krukas ervoor dat de kracht van de zuigers wordt omgezet in een ronddraaiende beweging. Een trillende motor die slaande of kloppende geluiden maakt bij het opstarten kan wijzen op een versleten krukas. Vooral de lagers van de krukas kunnen beschadigd zijn door intensief gebruik. In dat geval kunnen wij uw krukaslagers naar een ondermaat slijpen. Het is hierbij belangrijk dat de afmetingen van uw motoronderdelen op elkaar zijn afgesteld en in harmonie blijven samenwerken.
Gasklephuis reinigen of reviseren
Het gasklephuis is nog zo’n onderdeel dat je niet in zijn totaliteit hoeft te vervangen. Een defect gasklephuis kunt u uitstekend reviseren. Een defect gasklephuis kenmerkt zich door een onregelmatig toerental of een motor die slecht reageert op een gaspedaal. Een groot gedeelte van de defecte gasklephuizen wordt veroorzaakt door motorverontreiniging. Opgehoopte roetdeeltjes kunnen de werking van het onderdeel ernstig verhinderen. Daarom kunnen wij het onderdeel in onze werkplaats grondig reinigen en reviseren.
Dynamo revisie
Dynamo’s zijn een cruciaal onderdeel in de meeste motoren. Ze wekken elektrische energie op en zorgen ervoor dat de accu van een motor wordt bijgeladen. Een lopende motor zorgt vanzelfsprekend voor een lopende dynamo. Het kan voorkomen dat de dynamo echter niet meer doet wat hij hoort te doen. Dan merkt u dat de elektrisch aangedreven componenten van uw systeem haperen of tot stilstand komen. Het kan ook liggen aan een defect bij de spanningsregelaar of een verbogen diode. Als uw dynamo kuren vertoont kunnen wij deze aandachtig reviseren. Door het uit elkaar te halen van uw dynamo kunnen wij de individuele onderdelen reinigen en versleten onderdelen vervangen waar nodig.
Startmotor reviseren
Een startmotor reviseren zal minder vaak nodig zijn dan de bovengenoemde onderdelen. Ze zijn doorgaans uiterst betrouwbaar en gebouwd om jaren mee te gaan. Het gevaar is echter dat u de revisie van je startmotor vergeet bij een motorrevisie. Toch moet u niet onderschatten dat een versleten of slechtwerkende startmotor problemen op kan leveren voor de productiviteit van uw motor. Jaarlijks zal het startvermogen van de startmotor steeds een beetje afnemen. Het onderdeel bestaat namelijk uit kleinere deeltjes zoals lagers, koolborstels en veertjes die na verloop van tijd vervangen moeten worden. Bij Ausma Motorenrevisie zijn we uitgerust om uw startmotoren te testen op het startvermogen en grondig te reviseren.
Veelgestelde vragen
Het uitstellen van een motorrevisie kan resulteren in meerdere risico’s. U loopt bijvoorbeeld het gevaar van oververhitting, ernstige schade aan motoronderdelen en zelfs complete motoruitval. Dit kan weer leiden tot hoge reparatiekosten, een verminderde levensduur van de motor, en slechte brandstofefficiëntie. In extreme gevallen kan dit ook de veiligheid van de inzittenden in gevaar brengen.
Als u vreemde geluiden hoort, zoals een kloppend of bonkend geluid, of als u motor vreemde trillingen vertoont, kan dit duiden op een krukas die revisie nodig heeft. Verminderd vermogen en brandstofefficiëntie zijn ook tekenen. Raadpleeg een expert voor een definitieve diagnose.
Hoewel sommige enthousiastelingen ervoor kiezen om zelf motoronderdelen te reviseren, is het reviseren van een krukas een complexe klus die speciaal gereedschap en expertise vereist. Fouten kunnen leiden tot ernstige motorschade, dus het is vaak beter dit aan professionals over te laten.
Tekenen dat een cilinderkop revisie behoeft zijn onder andere oververhitting, witte rook uit de uitlaat en koelvloeistof die sneller dan normaal verbruikt wordt. Ook een hoog olieverbruik en slechte motorprestaties kunnen symptomen zijn. Het negeren van deze signalen kan leiden tot verdere motorschade.
Ja, een onregelmatig toerental kan inderdaad duiden op problemen met het gasklephuis. Dit onderdeel regelt de luchttoevoer naar de motor. Als het defect is, kunnen er problemen ontstaan met de gasrespons en het motortoerental, wat kan leiden tot een onstabiele rit en verminderde prestaties. Raadpleeg een expert voor diagnose en eventuele revisie.